.. _dimmer: Dimmer -------- Dimmer – Podstawowy bloczek służący do sterowania wyjściem modułów posiadających płynną regulację jasności. .. image:: _static/dimmer_ikona.png :width: 142 :height: 52 :alt: Dimmer Obsługiwane operacje ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ * Płynna regulacja jasności. * Włączenie oświetlenia na zadany czas. * Regulacja jasności przyciskiem. * Włączenie oświetlenia z poziomu czujnika ruchu. * Możliwość zmiany czasu rozjaśniania i ściemniania z przycisku i czujnika ruchu. Opis parametrów ikony ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ .. image:: _static/dimmer_opis.png :width: 142 :height: 52 :alt: Input opis * **1** - Wejście sygnału sterującego. * **2** - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika. * **3** - Wyjście sygnałowe. * **4** - Stan bloczka: zielony – działa, czerwony - błąd. * **5** - Komunikaty bloczka. Wejście (1) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Tryby pracy dimmera można wywołać przy pomocy sygnału oznaczonego poprzez bloczek tag. Oznaczenia sygnałów bloczkami tag informują o źródle sygnału: * **Tag: 1** - Sterowanie za pomocą przycisku. * **Tag: 2** - Sterowanie za pomocą czujnika ruchu. * **Tag: 3** - Wartości numeryczna - Poziom jasności dla przycisku. * **Tag: 4** - Wartości numeryczna - Poziom jasności dla czujnika ruchu. * **Tag: 5** - Wartości numeryczna - Czas załączenia dla przycisku. * **Tag: 6** - Wartości numeryczna - Czas załączenia dla czujnika ruchu. * **Tag: 7** - Wartości numeryczna - Czas rozjaśniania/ściemniania dla przycisku. * **Tag: 8** - Wartości numeryczna - Czas rozjaśniania/ściemniania dla czujnika ruchu. * Operacje włączenia/wyłączenia oraz rozjaśniania i ściemniana wywołane za pomocą przycisku (tag: 1) są nadrzędnymi w stosunku do akcji wywoływanych za pomocą sygnałów czujnika ruchu (tag: 2). * Krótkie naciśnięcie (poniżej 3 s) przycisku (tag: 1) powoduje naprzemienne włączanie i wyłączanie ściemniacza. * Długie naciśnięcie (powyżej 3 s) przycisku (tag: 1) powoduje aktywację funkcji rozjaśniania lub ściemniania. * Krok funkcji ściemniania oraz rozjaśniania za pomocą przycisku (tag: 1) wynosi 5%. * Minimalna wartość jasności wywołana za pomocą przycisku (tag: 1) wynosi 5%. * Wysłanie wartości numerycznej w zakresie 0-100 (np. przy pomocy bloczka const) powoduje przepisanie tej wartości na wyjście bloczka. * Otrzymanie komendy set oznacza ustawienie jasności na wartość zdefiniowaną dla przycisku na czas nieokreślony (parametr "Przycisk czas włączenia" jest ignorowany) . * Otrzymanie komendy reset oznacza wyłącznie ściemniacza. * Impulsy pochodzące z czujnika ruchu (tag: 2) powodują włącznie ściemniacza na określoną jasność oraz czas, pod warunkiem, że nie jest już włączony za pomocą przycisku (tag: 1). * Kolejne impulsy z czujnika ruchu (tag: 2) powodują przedłużenie czasu włączenia ściemniacza. Wyjście (3) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Bloczek dimmer zwraca wartość numeryczną 0-100 i ponawia ją co 5 minut. Komunikaty bloczka (5). ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Opis pod bloczkiem zawiera informację o poziomie jasności lub możliwym błędzie: * **Invalid motion_time** - Błędna wartość czasu dla czujnika ruchu - poza zakresem 0-12 godzin. * **Invalid motion_value** - Błędna wartość jasności dla czujnika ruchu - poza zakresem 0-100. * **Invalid motion_transition_time** - Błędna wartość czasu przejścia (rozjaśniania, ściemniania) dla czujnika ruchu - poza zakresem 0-10 min. * **Invalid btn_time** - Błędna wartość czasu dla przycisku - poza zakresem 0-12 godzin. * **Invalid btn_value** - Błędna wartość jasności dla przycisku - poza zakresem 0-100. * **Invalid btn_transition_time** - Błędna wartość czasu (rozjaśniania, ściemniania) dla przycisku - poza zakresem 0-10 min. * **Invalid remember_last_value** - Błędna lub brak wartości dla "Pamiętaj ostatnią wartość" - błąd podczas kopiowania ustawień JSON. * **Invalid default_value** - Błędna lub brak wartości dla "Wartość domyślna" - poza zakresem (0-100). * **Too many tag connections** - Błąd użycia zbyt dużej ilości bloczka tag o tym samym numerze. Konfiguracja bloczka ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Ustawienia dostępne po podwójnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy. .. image:: _static/dimmer_properties.png :width: 511 :height: 724 :alt: Dimmer properties **Nazwa** - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika. **Przycisk czas wł.** - Czas (w sekundach) w jakim światło będzie aktywne po wyzwoleniu za pomocą tag: 1 - przycisk . **Zakres 0-12 godzin (0 - nieskończoność)**. **Przycisk wartość[%]** - Wartość domyślna jasności wyrażona w % dla wyzwolenia za pomocą tag: 1 - przycisk. **Zakres 0-100**. **Przycisk czas przejścia[s]** - Czas (w sekundach) rozjaśniania/ściemniania (miękkie włączenie / wyłączenie) dla wyzwolenia za pomocą tag: 1 - przycisk. **Zakres 0-10 min**. **Czujnik ruchu czas wł[s]** - Czas (w sekundach) w jakim światło będzie aktywne po wyzwoleniu za pomocą tag: 2- czujnik ruchu. **Zakres 0-12 godzin (0 - nieskończoność)**. **Czujnik ruchu wartość[%]** - Wartość domyślna jasności wyrażona w % dla wyzwolenia za pomocą tag: 2-czujnik ruchu. **Zakres 0-100**. **Czujnik ruchu czas przejścia[s]** - Czas (w sekundach) rozjaśniania/ściemniania (miękkie włączenie / wyłączenie) dla wyzwolenia za pomocą tag: 2 - czujnik ruchu. **Zakres 0-10 min**. **Pamiętaj ostatnią wartość** - Pamiętaj ostatnio ustawioną wartość za pomocą przycisku. **Wartość domyślna[%]** - Wartość domyślna/początkowa po uruchomieniu projektu lub systemu. Przykładowe wykorzystanie ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ **W programach zamiast urządzeń fizycznych (wejścia) zostały wykorzystane bloczki inject. Umożliwia to przeprowadzenie symulacji bez konieczności posiadania fizycznych urządzeń.** Płynne włączenie/wyłączenie oświetlenia za pomocą przycisku. .. image:: _static/dimmer_przyklad1.png :width: 800 :height: 60 :alt: dimmer_przyklad1.png Opis działania układu: Impuls z bloczka "Włączanie i wyłączanie światła" przechodzi przez bloczek tag: 1, co umożliwia sterowanie bloczkiem dimmer tak jak za pomocą przycisku. Pierwszy impuls powoduje włączenie oświetlenia do wartości "Przycisk wartość" z czasem rozjaśniania "Przycisk czas przejścia". Kolejny impuls powoduje wyłączenie oświetlenia z czasem ściemniania "Przycisk czas przejścia". Długi impuls (powyżej 3 s), gdy oświetlenie jest włączone spowoduje płynne ściemnianie z krokiem 5% do wartości min 5%. Długi impuls (powyżej 3 s), gdy oświetlenie jest wyłączone spowoduje płynne rozjaśnianie z krokiem 5% . Jeśli funkcja "Pamiętaj ostatnią wartość" będzie zaznaczona to operacja ściemniania lub rozjaśniania nadpisze wartość pola "Przycisk wartość". Wartości z bloczka dimmer przekazywana jest na wyjście sterujące lampą w salonie. Natychmiastowe włączenie/wyłączenie oświetlenia z pominięciem przejścia. .. image:: _static/dimmer_przyklad2.png :width: 800 :height: 120 :alt: dimmer_przyklad2.png Opis działania układu: Impuls z bloczka "Natychmiastowe włączenie światła" powoduje aktywację bloczka command z ustawieniem "Set" (wartość ustawienia widoczna poniżej bloczka). Sygnał set jest przekazywany do bloczka dimmer, który natychmiast przyjmuje wartość ustawioną w polu "Przycisk wartość". Opcja ta powoduje nadrzędne włączenie oświetlenia na **nieskończoną wartość czasową**. Impuls z bloczka "Natychmiastowe wyłączenie światła" powoduje aktywację bloczka "Command" z ustawieniem "Reset" (wartość ustawienia widoczna poniżej bloczka). Sygnał reset jest przekazywany do bloczka dimmer, który natychmiast przyjmuje wartość 0. Wartości z bloczka dimmer przekazywana jest na wyjście sterujące lampą w salonie. 3 stałe wartości oświetlenia z płynną zmianą. .. image:: _static/dimmer_przyklad3.png :width: 800 :height: 320 :alt: dimmer_przyklad3.png Opis działania układu: Impuls z bloczka "Przycisk zmieniający światło na 0%, 50% i 100%" powoduje aktywację bloczka command z ustawieniem "UP" (wartość ustawienia widoczna poniżej bloczka). Sygnał UP jest przekazywany do bloczka "Impulse-counter", który służy do zliczania ilości wciśnięć przycisku. Parametr "Wartość do" wynosi 4. Parametry "Krok" i "Wartość od" są ustawione na 1. Wartość ilości impulsów jest przekazywana za pomocą bloczka tag: 1 do comparator i porównywana z wartością stałą ustaloną w bloczku const. Wartość z bloczka const jest oznaczona za pomocą tag: 2 co umożliwia w bloczku "comparator porównanie jej z wartością z impulse-counter. Jeśli wartość tag: 1 - ilości impulsów jest równa wartości tag: 2 z bloczka const to generuje on sygnał true(1), w innym przypadku jest false(0). Sygnał true z bloczka comparator powoduje aktywację wybranego bloczka const w którym zapisana jest wartość procentowa wysterowania bloczka dimmer. Podanie liczbowe wartości oświetlenia nie wymaga stosowania bloczka tag: 1. Działanie: pierwszy impuls ustala wartość 0 (wyłącza); drugi impuls ustalają wartość 50%; trzeci impuls ustalają wartość 100%; czwarty impuls powodują wysłanie sygnału "Reset" do bloczka impulse-counter co powoduje ustawienie jego wartości na 1 tym samym aktywację punktu - 1 impulsu - 0%. Wartość z bloczka dimmer przekazywana jest na wyjście sterujące lampą w salonie. Obsługa czujnika ruchu. .. image:: _static/dimmer_przyklad4.png :width: 800 :height: 60 :alt: dimmer_przyklad4.png Opis działania układu: Impuls z bloczka "Czujnik ruchu" przechodzi przez bloczek tag: 2, co umożliwia sterowanie funkcją dimmera odpowiedzialną za czujnik ruchu. Impuls powoduje włączenie oświetlenia do wartości "Czujnik ruchu wartość" z czasem rozjaśniania "Czujnik ruchu czas przejścia". "Czujnik ruchu czas" określa czas przez jaki będzie działać oświetlenie po wyzwoleniu impulsem. Wartość 0 oznacza pracę ciągłą. Każdy impuls dostarczony do dimmera za pomocą tag: 2 powoduje zresetowanie licznika czasu - wyłączenie oświetlenia dla czujnika ruchu. Wywołanie programu za pomocą impulsu z tag: 2 dla bloczka dimmer jest funkcją podrzędną. Priorytet mają operacie dla przycisku. Wartości z bloczka dimmer przekazywana jest na wyjście sterujące lampą w salonie. Obsługa czujnika ruchu z uwzględnieniem jasności zewnętrznej. .. image:: _static/dimmer_przyklad5.png :width: 800 :height: 140 :alt: dimmer_przyklad5.png Opis działania układu: Wartość jasności zadana jest za pomocą bloczka const - "Jasność" następnie oznaczona za pomocą tag: 1. Wartość jasności zmierzona za pomocą czujnika jest oznaczona za pomocą tag: 2, a następnie zostaje ona porównana w bloczku comparator z wartością zadaną. Jeśli wartość zadana jest wyższa niż zmierzona to bloczek comparator podaje wartość true, która jest przesyłana do bramki logicznej and. Bramka and wysyła wartość logiczną dla informacji pochodzącej z bloczka comparator i impulsu z czujnika ruchu. Wynik operacji logicznej and przesyłany jest za pomocą tag: 2 do bloczka dimmer. Wartości z bloczka dimmer przekazywana jest na wyjście sterujące lampą w salonie. Obsługa czujnika ruchu z uwzględnieniem zmiany jasności zależnej od godziny. .. image:: _static/dimmer_przyklad6.png :width: 800 :height: 280 :alt: Input opis Opis działania układu: Program składa się z dwóch analogicznych części zależnych od godziny. Jeśli sygnał z bloczku clock-timer zwraca prawdę to do bloczka dimmer wysłana zostaje procentowa wartość jasności za pomocą tag: 4. W zależności który clock-timer aktualnie zwraca prawdę ta wartość jasności jest przekazywana do bloczka dimmer. Wartości w bloczkach clock-timer nie mogą się nakładać. W programie wprowadzone zostały dwie jasności w bloczkach const. Aktywowanie światło jest realizowane za pomoca czujnika ruchu przez wysłanie sygnału do bloczka immer za pomocą tag: 2. Wartości z bloczka dimmer przekazywana jest na wyjście sterujące lampą w salonie. .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Interfejs użytkownika oprogramowanie/foldery oprogramowanie/konfigurator oprogramowanie/devices oprogramowanie/gate oprogramowanie/przeglad oprogramowanie/zdalny_dostep .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Urządzenia oprogramowanie/input oprogramowanie/output .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Moduły oprogramowanie/dimmer oprogramowanie/command oprogramowanie/d-latch oprogramowanie/impulse-generator oprogramowanie/impulse-counter oprogramowanie/click-analyzer oprogramowanie/astro-timer oprogramowanie/clock-timer .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Bramki logiczne oprogramowanie/and oprogramowanie/or oprogramowanie/not .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Narzędzia oprogramowanie/math oprogramowanie/tag oprogramowanie/comparator oprogramowanie/const oprogramowanie/inject oprogramowanie/switch oprogramowanie/comment .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Modbus oprogramowanie/modbus-read copy oprogramowanie/modbus-write oprogramowanie/ac .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Mobile oprogramowanie/app_value oprogramowanie/app_button oprogramowanie/app_label .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Inne oprogramowanie/dane