.. _not: Not --------- Podstawowy bloczek służący do operacji logicznych. .. image:: _static/not_ikona.png :width: 200 :height: 80 :alt: Not Dane możliwe do uzyskania z bloku ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Wartość logiczna true lub false (1 lub 0). Funkcję bramki NOT można opisać za pomocą tabeli prawdy: +-----------+-----------+ | Wejście | Wyjście | +===========+===========+ | 0 | 1 | +-----------+-----------+ | 1 | 0 | +-----------+-----------+ Wartości w kolumnie "Wyjście" przedstawiają rezultat operacji logicznej NOT dla różnych stanów wejściowych. Bramki NOT są kluczowym składnikiem układów cyfrowych. Bramka przetwarza sygnał wejściowy dając na wyjściu sygnał przeciwny. Opis parametrów ikony ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ .. image:: _static/not_opis.png :width: 200 :height: 100 :alt: NOT_opis * **1** - Wejście. * **2** - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika. * **3** - Wyjście. * **4** - Stan bloczka: **zielony** – działa, **czerwony** - błąd. * **5** - Komunikaty bloczka. Wejście (1) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Wejście dla danych sterujących bloczkiem. Wejście sterowanie za pomocą wartości logicznych true lub false (1 lub 0). Na wejście powinno się podłączać tylko jeden sygnał, aby bloczek działał w sposób pewny i przewidywalny. W bramce nie są realizowane żadne inne operacje logiczne na zbiorach sygnałów. Wyjście (3) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Bloczek posiada jedno wyjście, z którego można wyprowadzić wiele połączeń pozwalających uzyskać dane true lub false (1 lub 0) z operacji logicznej. Komunikaty bloczka (5) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Opis pod bloczkiem zawiera informację o stanie bloczka lub możliwym błędzie: * **idle** - System sprawny - Bloczek nie pracuje. Konfiguracja - Properties ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Ustawienia dostępne po podwójnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy. .. image:: _static/not_properties.png :width: 360 :height: 170 :alt: NOT_properties **Nazwa** - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika. **Blokuj powtarzające się wartości** - Po zaznaczeniu dane będą przekazywane tylko, gdy nastąpi zmiana ich wartości. Przykładowe wykorzystanie bloku ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ **W programie zamiast fizycznych urządzeń wejścia zostały wykorzystane bloczki inject. Umożliwia to przeprowadzenie symulacji bez konieczności posiadania fizycznych urządzeń.** Sterowanie wentylacją w zależności od oświetlenia w łazience .. image:: _static/not_przyklad2.png :width: 485 :height: 160 :alt: NOT_przyklad Opis działania układu: Bloczek inject w połączeniu z bloczkiem d-latch zastępuje fizyczny przęłącznik. Załączenie "Oświetlenie łazienka" sygnalizuje obecność użytkownika w łazience i wyłącza "Wentylacja". "Wentylacja" pracuje tylko w chwili, gdy "Oświetlenie łazienka" jest wyłączone. .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Interfejs użytkownika oprogramowanie/foldery oprogramowanie/konfigurator oprogramowanie/devices oprogramowanie/gate oprogramowanie/przeglad oprogramowanie/zdalny_dostep .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Urządzenia oprogramowanie/input oprogramowanie/output .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Moduły oprogramowanie/dimmer oprogramowanie/command oprogramowanie/d-latch oprogramowanie/impulse-generator oprogramowanie/impulse-counter oprogramowanie/click-analyzer oprogramowanie/astro-timer oprogramowanie/clock-timer .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Bramki logiczne oprogramowanie/and oprogramowanie/or oprogramowanie/not .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Narzędzia oprogramowanie/math oprogramowanie/tag oprogramowanie/comparator oprogramowanie/const oprogramowanie/inject oprogramowanie/switch oprogramowanie/comment .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Modbus oprogramowanie/modbus-read copy oprogramowanie/modbus-write oprogramowanie/ac .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Mobile oprogramowanie/app_value oprogramowanie/app_button oprogramowanie/app_label .. toctree:: :maxdepth: 2 :hidden: :caption: Inne oprogramowanie/dane