D-latch
Przerzutnik typu D – podstawowy rodzaj przerzutnika synchronicznego. Bloczek ten przekształca kolejne impulsy podawane na wejście w takt zbocza wyzwalającego na postać bistabilną true lub false (1 lub 0) na wyjściu.
Dane możliwe do uzyskania z bloku
Wartość logiczna true lub false (1 lub 0).
Opis parametrów ikony
1 - Wejście sygnału sterującego.
2 - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika.
3 - Wyjście sygnałowe, zwraca wartość z bloczka.
4 - Stan bloczka: zielony – działa, czerwony - błąd.
5 - Stan wyjścia bloku lub informacja o błędzie.
Wejście (1)
Tryby pracy d-latch można wywołać przy podłączeniu bezpośredniego sygnału lub poprzez odpowiedni sygnał bloczka command.
Bezpośrednie podanie sygnału wejściowego true lub false (1 lub 0) i wykrycie ustawionego zbocza wyzwalającego powoduje zmianę sygnału wyjściowego na przeciwny i jego podtrzymanie. Oznaczenia sygnałów bloczka command wyzwalających tryby pracy:
„Set” - Ustawienie pozwalające na włączenie wyjścia d-latch (wyjście zwaraca wartość true).
„Reset” - Ustawienie pozwalające na wyłączenie wyjścia d-latch (wyjście zwraca wartość false).
Wyjścia (3)
Wyjście zwraca wartość sygnału umożliwiające sterowanie urządzeniami wyposażonymi w wejście sterowane sygnałami true lub false (1 lub 0).
- Możliwe sygnały wyjścia:
True - Prawda (1)
False - Fałsz (0)
Stan domyślny/początkowy wyjścia przerzutnika to false (0).
Komunikaty bloczka (5)
Opis pod bloczkiem zawiera informację o stanie wyjścia bloczka lub możliwym błędzie:
Invalid input_edge. - Błędna wartość sygnału wejściowego.
Invalid Input disconnected. - Brak podłączenia sygnału wejściowego.
Konfiguracja - Properties
Ustawienia dostępne po podwójnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy.
Nazwa - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika.
- Zbocze wyzwalające - Rodzaj sygnału powodującego wyzwolenie:
Zbocze opadające (Falling) - Zmiana z 1 na 0.
Zbocze narastające (Rising)- Zmiana z 0 na 1.
Zbocze narastające lub opadające (Rising or Falling) - Zmiana z 1 na 0 lub z 0 na 1.
True - Prawda (1).
False - Fałsz (0).
Null - Brak sygnału.
Włączony/Wyłączony - Włączenie/wyłączenie działania bloczka.
Przykładowe wykorzystanie bloku
W programach zamiast fizycznych urządzeń wejścia zostały wykorzystane bloczki inject. Umożliwia to przeprowadzenie symulacji bez konieczności posiadania fizycznych urządzeń.
Sterowanie oświetleniem z przyciskiem dzwonkowym
Opis działania układu:
Pierwsze wysłanie sygnału z bloczka „Przycisk” ustawi stan wysoki na wyjściu bloczka d-latch, kolejny sygnał ustawi z powrotem stan niski. Powodować to będzie włączanie i wyłącznie urządzenia „Lampa Salon”.
Sterowanie oświetleniem dla wersji z przyciskiem ON i drugim przyciskiem Off.
Opis działania układu:
Podanie sygnału z bloczka „Włącz” poprzez bloczek command z ustawieniem Set aktywuje przerzutnik. Podanie sygnału z bloczka „Wyłącz” poprzez bloczek command z ustawieniem Reset dezaktywuje przerzutnik. Powodować to będzie włączanie i wyłącznie urządzenia „Lampa Salon”.