D-latch

Przerzutnik typu D – podstawowy rodzaj przerzutnika synchronicznego. Bloczek ten przekształca kolejne impulsy podawane na wejście w takt zbocza wyzwalającego na postać bistabilną true lub false (1 lub 0) na wyjściu.

Dane możliwe do uzyskania z bloku

Wartość logiczna true lub false (1 lub 0).

Opis parametrów ikony

  • 1 - Wejście sygnału sterującego.

  • 2 - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika.

  • 3 - Wyjście sygnałowe, zwraca wartość z bloczka.

  • 4 - Stan bloczka: zielony – działa, czerwony - błąd.

  • 5 - Stan wyjścia bloku lub informacja o błędzie.

Wejście (1)

Tryby pracy d-latch można wywołać przy podłączeniu bezpośredniego sygnału lub poprzez odpowiedni sygnał bloczka command.

Bezpośrednie podanie sygnału wejściowego true lub false (1 lub 0) i wykrycie ustawionego zbocza wyzwalającego powoduje zmianę sygnału wyjściowego na przeciwny i jego podtrzymanie. Oznaczenia sygnałów bloczka command wyzwalających tryby pracy:

  • „Set” - Ustawienie pozwalające na włączenie wyjścia d-latch (wyjście zwaraca wartość true).

  • „Reset” - Ustawienie pozwalające na wyłączenie wyjścia d-latch (wyjście zwraca wartość false).

Wyjścia (3)

Wyjście zwraca wartość sygnału umożliwiające sterowanie urządzeniami wyposażonymi w wejście sterowane sygnałami true lub false (1 lub 0).

Możliwe sygnały wyjścia:
  • True - Prawda (1)

  • False - Fałsz (0)

Stan domyślny/początkowy wyjścia przerzutnika to false (0).

Komunikaty bloczka (5)

Opis pod bloczkiem zawiera informację o stanie wyjścia bloczka lub możliwym błędzie:

  • Invalid input_edge. - Błędna wartość sygnału wejściowego.

  • Invalid Input disconnected. - Brak podłączenia sygnału wejściowego.

Konfiguracja - Properties

Ustawienia dostępne po podwójnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy.

Nazwa - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika.

Zbocze wyzwalające - Rodzaj sygnału powodującego wyzwolenie:
  • Zbocze opadające (Falling) - Zmiana z 1 na 0.

  • Zbocze narastające (Rising)- Zmiana z 0 na 1.

  • Zbocze narastające lub opadające (Rising or Falling) - Zmiana z 1 na 0 lub z 0 na 1.

  • True - Prawda (1).

  • False - Fałsz (0).

  • Null - Brak sygnału.

Włączony/Wyłączony - Włączenie/wyłączenie działania bloczka.

Przykładowe wykorzystanie bloku

W programach zamiast fizycznych urządzeń wejścia zostały wykorzystane bloczki inject. Umożliwia to przeprowadzenie symulacji bez konieczności posiadania fizycznych urządzeń.

Sterowanie oświetleniem z przyciskiem dzwonkowym

Opis działania układu:

Pierwsze wysłanie sygnału z bloczka „Przycisk” ustawi stan wysoki na wyjściu bloczka d-latch, kolejny sygnał ustawi z powrotem stan niski. Powodować to będzie włączanie i wyłącznie urządzenia „Lampa Salon”.

Sterowanie oświetleniem dla wersji z przyciskiem ON i drugim przyciskiem Off.

Opis działania układu:

Podanie sygnału z bloczka „Włącz” poprzez bloczek command z ustawieniem Set aktywuje przerzutnik. Podanie sygnału z bloczka „Wyłącz” poprzez bloczek command z ustawieniem Reset dezaktywuje przerzutnik. Powodować to będzie włączanie i wyłącznie urządzenia „Lampa Salon”.