Output

Output – podstawowy bloczek służący do odczytu informacji lub sterowania modułami/bloczkami na wyjściu.

Bloczek umożliwia:
  • Wysyłanie informacji na wyjścia cyfrowe ON/OFF.

  • Wysyłanie informacji na wyjścia analogowe.

  • Ustawianie wartości temperatury.

  • Ustawianie barwy, jasności.

  • Sterowanie roletami.

Dane możliwe do uzyskania z bloku

  • True - Prawda (1)

  • False - Fałsz (0)

  • Null - Brak wartości

  • Wartość numeryczna (temperatura / napięcie / jasność / wartość %)

Opis parametrów ikony

  • 1 - Wejście pozwalające na zmianę stanu urządzenia.

  • 2 - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika.

  • 3 - Powiadomienie o błędnej lub niewystarczającej konfiguracji.

  • 4 - Niebieski znacznik informujący o wprowadzeniu nowych ustwień przy braku zapisu zmian w systemie.

  • 5 - Wybrana wartość zwracana przez urządzenie.

  • 6 - Status urządzenia: „true” - podłączone, „false” - niepodłączone.

  • 7 - Stan bloczka: zielony – działa, czerwony - błąd.

  • 8 - A(B), gdzie A - krotność użytego wejścia urządzenia w projekcie, B - krotność użytego parametru urządzenia (jasność, kolor).

  • 9 - Dane odebrane z wybranego wejścia lub wartość błędu zwracana z bloczka.

Wejście (1)

Urządzenie przyjmuje dane uzależnione od parametru urządzenia zdefiniowanego w bloczku.

Przykładowe przyjmowane wartości:
  • True - Prawda (1)

  • False - Fałsz (0)

  • Wartość numeryczna (temperatura/napięcie/jasność/wartość %)

  • Komenda (góra/dół/set/reset)

Wyjście (5-6)

Pierwsze wyjście (5) zwraca wartości wysyłane przez urządzenie. Typ zwracanej wartości uzależniony jest od wybranego urządzenia.

Drugie wyjście (6) zwraca wartość logiczną true (1), gdy do bloczka przypisane jest urządzenie. W przeciwnym wypadku zwraca wartość null.

Komunikaty bloczka (9)

Opis pod bloczkiem zawiera informacje zwracane przez urządzenie lub jeden z poniższych komunikatów:
  • Missing device_id - Nie wybrano urządzenia lub wybrane urządzenie jest nieprawidłowe.

  • Missing device_property_name - Nie wybrano parametru urządzenia.

  • detached - Urządzenie niepodłączone do systemu, brak komunikacji z modułem.

  • null - Brak wartości, stan początkowy.

Konfiguracja bloczka

Ustawienia dostępne po podwójnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy.

Nazwa - Nazwa bloczka nadana przez użytkownika.

Urządzenie - Wybór urządzenia (wejścia) z dostępnej listy urządzeń.

Właściwość - Wybór parametru odczytywanego z urządzenia.

Blokuj powtarzające się wartości - Po zaznaczeniu dane wysyłane do fizycznego urządzenia będą przekazywane tylko, gdy nastąpi zmiana ich wartości.

Pamiętaj ostatni stan - W przypadku wysłania rozkazu do odłączonego urządzenia, rozkaz ten zostanie dostarczony po nawiązaniu połączenia.

Włączony/Wyłączony - Włączenie/wyłączenie działania bloczka.

Przykładowe wykorzystanie bloku

Sygnalizacja uruchomienia oświetlenia na przełączniku

Opis działania układu:

Bloczek inject generuje impuls do bloczka d-latch, który przy otrzymaniu piewszego sygnału wygeneruje stan wysoki (true) na wyjściu. Powoduje to wysłanie rozkazu włączenia przekaźnika w urządzeniu „i16o15_4: Oświetlenie kuchnia”. Jeśli stan przekaźnika ulegnie zmianie to bloczek „i16o15_4: Oświetlenie kuchnia” zasygnalizuje zmianę tego stanu na pierwszym wyjściu. Skutkować to będzie wysłaniem rozkazu włączenia diody na przełączniku. Jeżeli urządzenie nie potwierdzi zmiany stanu przekaźnika, wówczas nie zostanie wysłane polecenie włączenia sygnalizacji na przycisku. System posiada sprzężenie zwrotne potwierdzające wykonanie każdego polecenia.