OR
Podstawowy bloczek służący do operacji logicznych.
Dane możliwe do uzyskania z bloku
Wartość logiczna true lub false (1 lub 0).
Funkcję bramki OR można opisać za pomocą tabeli prawdy:
Wejście A |
Wejście B |
Wyjście |
---|---|---|
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Wartości w kolumnie „Wyjście” przedstawiają rezultat operacji logicznej OR dla różnych kombinacji stanów na wejściach A i B.
Podanie na którekolwiek z wejść sygnału w stanie wsyoki będzie skutkować pojawieniem się stanu wysokiego na wyjściu bramki OR. Podanie na oba wejścia sygnału w stanie niskim będzie skutkować pojawieniem się stanu niskiego na wyjściu bramki OR.
Opis parametrów ikony
Wejście (1)
Wejście dla danych sterujących bloczkiem. Bloczek sterowany jest z elementów generujących sygnał true lub false (1 lub 0).
Bloczek posiada jedno miejsce przyłącza, jednak możliwe jest podłączenie do niego dużej ilości sygnałów. Minimalna ilość sygnałów podłączonych do bramki, aby ta pracowała poprawnie to 2.
Wyjście (3)
Bloczek posiada jedno wyjście, z którego można wyprowadzić wiele połączeń pozwalające uzyskać dane true lub false (1 lub 0) z operacji logicznej.
Komunikaty bloczka (5)
- Opis pod bloczkiem zawiera informację o stanie bloczka lub możliwym błędzie:
idle - System sprawny - Bloczek nie pracuje.
Konfiguracja - Properties
Ustawienia dostępne po podwójnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy.
Przykładowe wykorzystanie bloku
W programie zamiast fizycznych urządzeń wejścia zostały wykorzystane bloczki inject. Umożliwia to przeprowadzenie symulacji bez konieczności posiadania fizycznych urządzeń.
Sterowanie oświetleniem na schodach
Opis działania układu:
Użycie któregokolwiek z przycisków pozwala na załącznie „Oświetlenie schody”. Kolejne naciśnięcia dowolnego z przycisków będą naprzemiennie zapalały oraz gasiły „Oświetlenie schody”.