Not
Podstawowy bloczek służący do operacji logicznych.
Dane możliwe do uzyskania z bloku
Wartość logiczna true lub false (1 lub 0).
Funkcję bramki NOT można opisać za pomocą tabeli prawdy:
Wejście |
Wyjście |
---|---|
0 |
1 |
1 |
0 |
Wartości w kolumnie „Wyjście” przedstawiają rezultat operacji logicznej NOT dla różnych stanów wejściowych.
Bramki NOT są kluczowym składnikiem układów cyfrowych. Bramka przetwarza sygnał wejściowy dając na wyjściu sygnał przeciwny.
Opis parametrów ikony
Wejście (1)
Wejście dla danych sterujących bloczkiem. Wejście sterowanie za pomocą wartości logicznych true lub false (1 lub 0). Na wejście powinno się podłączać tylko jeden sygnał, aby bloczek działał w sposób pewny i przewidywalny. W bramce nie są realizowane żadne inne operacje logiczne na zbiorach sygnałów.
Wyjście (3)
Bloczek posiada jedno wyjście, z którego można wyprowadzić wiele połączeń pozwalających uzyskać dane true lub false (1 lub 0) z operacji logicznej.
Komunikaty bloczka (5)
- Opis pod bloczkiem zawiera informację o stanie bloczka lub możliwym błędzie:
idle - System sprawny - Bloczek nie pracuje.
Konfiguracja - Properties
Ustawienia dostępne po podwójnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy.
Przykładowe wykorzystanie bloku
W programie zamiast fizycznych urządzeń wejścia zostały wykorzystane bloczki inject. Umożliwia to przeprowadzenie symulacji bez konieczności posiadania fizycznych urządzeń.
Sterowanie wentylacją w zależności od oświetlenia w łazience
Opis działania układu:
Bloczek inject w połączeniu z bloczkiem d-latch zastępuje fizyczny przęłącznik. Załączenie „Oświetlenie łazienka” sygnalizuje obecność użytkownika w łazience i wyłącza „Wentylacja”. „Wentylacja” pracuje tylko w chwili, gdy „Oświetlenie łazienka” jest wyłączone.